Ana Sayfa » Şamanizm » Türk Tarihi ve Kültürü » Şamanizm – İnanç ve İbadetleri
4



(İnanç ve İbadetleri)

Şamanizm

Şamanist inanca göre dünya, gök, yeryüzü ve yeraltı olmak üzere üç kısma ayrılır. Altay Türklerine göre “Aydınlık Alemi”, yukarıdaki dünyayı yani gökyüzünü Tanrı Ülgen’le ona bağlı iyi ruhları temsil eder.Yeryüzünü, yani “Orta Dünya”yi insanlar oluşturur. Yer altı dünyası olan “Aşağıdaki Dünya”yı ise Tanrı Erlik ve ona bağlı kötü ruhlar oluşturur. İyi ruhlarla ilişki kurup, iyilik yapan Şamanlara ak-Şaman, yeraltı ruhlarıyla konuşup, Erlik ‘in hizmetinde olanlaraysa kara-Şaman denir.

 

Eski Türklerin de inandığı din Şamanizm ‘ di. Bu Şamanizm,Yakutlar ve Altaylar’da yaşayan ilkel Şamanizm aşamasını bir süre sonra geride bırakmış, gelişmişti. Avcılık ve ilkel tarımla dar bir bölgede yaşayan boyların inanışlarıyla, büyük devletler kuran, Çin Duvarı ‘ yla Bizans arasına yayılmış halkların inanışları aynı kalmamıştı.

 


Çin kaynaklarından anlaşıldığına göre eski Orta-Asya Şamanizm ‘ inin temelleri Gök-Tanrı, Güneş, yer, su, atalar ve ocak (ateş) kültleridir.Bu bağlamda Asya halklarının inandığı Şamanlığın temelinde insan ve doğanın birlik ile beraberliği ve uyumu düşüncesi yer alır. Evren,dünya,insan,hayvan ve bitkiler alemi bir bütün olarak düşünülür. Dünya ve Gök,yaratma eylemini birlikte işbirliği halinde gerçekleştirmektedir. Bunlar bütün varlıkların yaratıcısı olmalarından ötürü kutsaldır. İşte bu yüzden Asya ‘nın Şamanist göçebe halklarında Gökle Yer Su’yu sayma ve bunlara saygı gösterme, bu göçebe halkların inanışlarının özünü oluşturmaktadır. Dağın eteğinde ya da zirvesinde, nehrin ya da gölün kıyısında, yolun ya da atın bağlandığı direğin yanında, bir göçebenin kutsamayla eylemleri, tüm yaşamın ortak bir bilinci paylaştığı doğaya dönüktür.

 

Şamanlıktaki bir diğer inanışta, insan neslinin sonsuz bir şekilde devamlılığı düşüncesi. Şamanist olan birisi kendini, baba, dede, ve atalarına ait olan bir hayatın devamı olarak görür, bunları bilir ve sayar (Atalar kültü). Bununla birlikte, söz konusu bu insan aynı zamanda kendi geleceğini de sonraki nesillerde görmektedir, ki bu durum varoluşun ana anlamıdır. Bundan dolayı bu insanin görevi çocuk ve torunlarına toplumun en iyi yanlarını aşılayarak yetiştirmek ve hayata hazırlamaktır.


|» “Şamanizm” Sayfasına Dön! « |

Not:
İçerik, internetten alıntılanarak derlenmiştir…



İle Yorum Yap!
4 Yorum Var.
stormstar | 12 Ocak 2008 - 19:12 | Bağlantı

bence bu döküman çok süper ödevimi hazırlamamda çok yardımcı oldu
bu hem daha çok resim var hemde konular ayrı ayrı ayrılmış harika çok teşekkürler

Ayşe | 1 Ocak 2012 - 15:51 | Bağlantı

Çok teşekkürler çok süper bir site performans ödevimi rahatlıkla hazırladım. Bana resimler biraz eksik geldi onun haricinde güzel

Osman Öcal | 8 Şubat 2013 - 14:23 | Bağlantı

Gök Tanrı dini tek Tanrılı bir dindir. Dolayısıyla Tanrı Ülgen, Tanrı Erlik gibi Tanrılar yoktur. Bunlar sadece mitolojidir. Şamanizim dini diye de bir din olmayıp adı Gök Tanrı dinidir. Şamanizm olgusu Yunanlılarla, İranlılarla, Ermenilerle vs. ilgili bazı eklemeler sonucu son zamanlarda ortaya çıkmıştır. Ve Şamanizm olgusu çok sayıda milletin inancında vardır. Oysa Gök Tanrı dini sadece Türklere ait bir dindir. Şu andaki Altay ve Yakut Türklerinin inanç sistemi Kam’lıktan bozularak elde edilmiştir. Yani Türk olmayan son araştırmacılar kendi milletlerinin bazı kişiliklerini eklemişlerdir.

frozen | 30 Ocak 2014 - 15:45 | Bağlantı

çok işime yaradı çok teşekkür ederim

Yorum Yap!

(İletinizi yazmadan önce, lütfen buraya dokunarak uyarıları okuyun!)

Yorum onaylama sistemi etkin; yorumunuzun yayınlanması biraz zaman alabilir.

Yazı Detayı
  • Yazının Bağlantısı: Şamanizm – İnanç ve İbadetleri
  • Yazının Kategorisi: Şamanizm, Türk Tarihi ve Kültürü
  • Yazar:
  • Eklenme Tarihi: 9 Aralık 2007
  • Bu yazıya yapılan yorumları RSS kaynağı ile takibe alın.
  • Bu yazıya kendi sayfanızdan geri izleme yapın.
  • Diğer kaynaklarda arayın:
  • Etiketler:, , , , , , , , , , , , , ,